• Ondernemen in Zuid-Afrika
  • The art of business matchmaking

Klik hier, word lid van GlobalBizzNetwork en start je internationale netwerk vandaag! Start

ICT

Het zal u niet verbazen dat het land dat touchtone dialling uitvond in staat is om prima world-class telecommunicatie services aan te bieden. Telecommunicatie is een van de snelst groeiende branches in Zuid-Afrika. De groei van de aanschaf van mobiele telefoons en de uitbreiding van de breedband connectivitieit is hier ook debet aan. Het netwerk is voor 99.9% digitaal en levert het meest betrouwbare netwerk van Afrika.

Fixed-line telefonie

Zuid-Afrika heeft weinig zogenaamde ‘fixed-line’ verbindingen met 4.2-miljoen aansluitingen in 2010. Deze markt werd voorheen gedomineerd door Telkom,waarvan de meerderheid van de aandelen beheerd wordt door het Department of Communications in Zuid-Afrika. Telkom’s monopolie positie eindigde toen het door Indiase investeerders bestuurde Neotel zich ging verdiepen in de fixed-line telefonie in Zuid-Afrika. Neotel biedt inmiddels voice en data services aan voor 9 miljoen klanten.

Mobiele netwerken

Het gebruik van mobiele telefoons inclusief het gebruik van mobiele netwerken steeg van 17% voor volwassenen in 2000 naar 76% in 2010, Vandaag de dag gebruiken meer Zuid-Afrikanen (29 miljoen) mobiele telefoons dan radio’s (28 miljoen, TV’s (27-miljoen) of personal computers (6 miljoen). Minder dan 5 miljoen Zuid-Afrikanen gebruiken vaste telefoons. Zuid-Afrika heeft 4 grote aanbieders van mobiele telefonie: MTN, Vodacom (eigenaar is UK’s Vodaphone), Cell C (75% eigenaar is Saudi Oger een internationaal  telecommunie bedrijf), en 8ta, een tak van Telkom. Momenteel heeft meer dan 10% van de volwassenen in Zuid-Afrika een mobiele telefoon.  Zuid-Afrikaanse mobiele telefoon bedrijven hebben hun weg inmiddels ook gevonden naar de internationale markt. MTN die marktleider is, heeft meer dan 100 miljoen klanten inmiddels in Afrika, Azië en het Midden Oosten. De stijging van het gebruik van mobiele- en smartphones heeft er ook toe geleid dat steeds meer Zuid-Afrikanen de weg naar het internet hebben weten te vinden. Wat weer interessant is voor veel marketing bedrijven die hier op (moeten) inspelen. Eind 2011 waren er 8,5 miljoen internetgebruikers in Zuid-Afrika tegen 6,8 miljoen gebruikers het jaar er voor. Naar verwachting stijgt het gebruik van het internet jaarlijks met 20-25%. in 2013 waren er bijna 15 miljoen internet gebruikers.

Onderzeekabels en bereikbaarheid

cableOok de stijging van het aantal onderzeekabels dat Zuid-Afrika verbindt met de rest van de wereld heeft bijgedragen tot het gebruik van internet in Zuid-Afrika. Maar dat geldt ook voor de liberalisatie van de internetmarkt en telefonie. Mobiele telefoons kunnen steeds meer data aan terwijl de tarieven onder druk staan door het stijgende gebruik van mobiele netwerken die sub-Sahara Afrika  verbinden met de rest van de wereld. De capaciteit van de onderzeese kabels naar Zuid-Afrika in 2011 was 2.69 Terabyte per seconde (Tbps) terwijl dit in 2012 al 11.9 Tbps was. In 2013 werd dit vervolgens verdubbeld en weer verdubbeld in 2014. De Seacom submarine fibre-optic cable system dat Zuid en Oost Afrika linkte aan mondiale netwerken via India is in gebruik genomen juli 2009, terwijl de East African Submarine Cable System (EASSy), dat landen vanuit Oost Afrika linkte aan de rest van de wereld in augustus 201o operationeel werd. De West Africa Cable System, Afrika’s grootste fiber kabel dat Zuidelijke en Westelijke Afrikaanse landen aan Europa linkt is inmiddels ook operationeel en is 17 200 km lang en levert een breedband capaciteit van meer dan 500 Gigabytes per seconde (Gbps). Op dit moment is men bezig met een kabelverbinding tussen de Afrikaanse kust en de Franse kust en een kabelverbinding tussen Zuid-Afrika en Angola en Brazilë.

Breedband in Zuid-Afrika

De National Broadband Policy regelt de beschikbaarheid en bereikbaarheid van breedband internet in Zuid-Afrika. Het houd zich ook bezig met de bouw van een informatie community en promoot het gebruik van breedband internet in Zuid-Afrika. De focus is gericht op de promotie van universeel breedband gebruik en service, concurrentie, prijzen en black economic empowerment.

Lokaal netwerk

Met de ingebruikname van de verschillende data kabels is de focus er nu op gericht om de netwerk bereikbaarheid in Zuid-Afrika te verbeteren. Dat is gebeurd door de bouw van nationale en stedelijke kabelnetwerken. De Zuid-Afrikaanse overheid , via de Department of Communications, wil een goed functionerend nationaal breedband netwerk gereed hebben in 2020. Broadband Infraco, dat is de handen van de overheid is,  is hiermee belast maar ook om het internet te verbeteren en de prijzen naar beneden te brengen. Dit bedrijf verkoopt high-capacity long-distance transmissie services aan telecom operators, internet service providers en andere network service providers. MTN, Vodacom en Neotel zijn bezig met het leggen van een 5 000 km fiber-optic kabel om grote datanetwerken in Zuid-Afrika aan elkaar te verbinden. De eerste fase was Gauteng linken met KwaZulu-Natal, en was gereed in juni 2010. FibreCo Telecommunications legt ook een 12 000 km nationaal open-access fiber-optic breedband netwerk kabel wat het gebruik van lange afstand capaciteit tussen grote steden als Johannesburg, Kaapstad en Durban zal verbeteren als de tussenliggende kleinere steden. Dit is een partnership tussen Cell C, ICT firm Internet Solutions, en verschillende andere investment management en advisory firm Convergence Partners. Ook de verschillende andere provincies hebben plannen om te investeren in een betere en  betaalbare breedband verbinding. Zo heeft de West Kaap de 4 000 overheidsaansluitingen en elke school in de provincie gekoppeld aan een breedband kabel netwerk en er voor gezorgd dat inwoners van de West Kaap gemakkelijk toegang hebben tot ICT.

 

ad1ad2ad3