Nieuwe markten en trends

Europa is en blijft de belangrijkste aanjager van toerisme voor Zuid-Afrika, 9,5% meer Europese toeristen bezochten Zuid-Afrika in 2012. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk domineren de top vijf van belangrijkste markten voor Zuid-Afrika’s toerisme. De grote groeimarkten zijn echter de ‘emerging markets’, zoals China, India en Brazilië.

President Jacob Zuma: ““We zijn ontzettend blij met deze cijfers en de groei. Deze geweldige groei is het bewijs dat we ons op succesvolle wijze hebben weten te onderscheiden in een competitieve markt. Tevens blijft de reputatie van Zuid-Afrika als vriendelijke, gastvrije, inspirerende en unieke bestemming groeien.”” President Zuma benadrukt het belang van continuïteit in de bestaande markten zoals Europa en Noord-Amerika en is erg verheugd met de groeicijfers uit nieuwe markten zoals Afrika, Azië en Zuid-Amerika. “”Een aantal jaar geleden hebben we besloten Zuid-Afrika als bestemming actief te promoten in de opkomende markten en dit is het bewijs dat dit een goede investering is geweest. Sinds 2009 zijn de aankomstcijfers uit China ruim verdriedubbeld, cijfers uit Brazilië zijn ruim verdubbeld en cijfers uit India zijn bijna verdubbeld.””

Hoogvliegers
China is in een jaar tijd van de achtste naar de vierde plek gestegen met een toename van 55,9% meer Chinese toeristen. De indrukwekkende groei van de Indiase cijfers zette door in 2012: 18,2% groei voor deze achtste markt. Brazilië staat voor het eerst in de top tien lijst van belangrijke markten: met een toename van 44.7% komen zij op de negende plaats. “De BRICS bijeenkomst die vorige maand in Durban plaatsvond heeft het belang van deze markten nog eens onderstreept. Verdere samenwerking is dan ook logisch en gewenst”, volgens President Zuma.

Uitgavenpatroon en verblijf
Het uitgavenpatroon van toeristen is in 2012 met 7,6% toegenomen ten opzichte van 2011. In totaal werd 76,4 miljoen Rand uitgegeven door toeristen. Het enige cijfer dat is afgenomen is het totaal aantal nachten dat toeristen verblijven in Zuid-Afrika. Deze globale trend van kortere vakanties hangt samen met de mondiale crisis.

back packAndere nieuwe markten

Er is ook meer aandacht voor de recycling markt aangezien de afvalberg steeds groeit als gevolg van de stijgende welvaart en de achtergebleven ontwikkeling op het gebied van recyclebare verpakking en het ontbreken van statiegeld op petflessen. Vanwege de groei van de Zuid-Afrikaanse middenklasse ook wel ‘Black Diamonds’ genaamd neemt de interesse in buitenlandse luxe producten toe, zelfs in niet Zuid-Afrikaanse wijn. Ook accu’s die met behulp van zonne energie laptops en mobiele telefoons en zelfs TV’s kunnen voorzien van stroom zijn erg populair in de rural area’s waar doorgaans geen elektriciteit is. Indien men op safari gaat is een rugzak voorzien van kleine zonnepanelen onmisbaar blijkbaar.

Ook ecologische producten zoals ecologische roofing materialen kennen een spectaculaire stijging qua productie en omzet. Dat geldt ook voor de toename van het ecologisch toerisme.

Share this page:

Signup to our GlobalBizz newsletter

Don't miss out on business benefits and receive our free newsletter.

* indicates required